Kebanyakan pusat latihan dan peralatan sukan Majlis Sukan Negeri Pulau Pinang adalah untuk kegunaan atlet-atlet elit dan pelapis negeri yang menjalani latihan setiap hari. Atlet perlu memohon untuk menjadi seorang atlet negeri melalui Persatuan Sukan Negeri untuk sukan-sukan yang terbabit. Kemudahan sukan yang boleh disewa oleh orang ramai hanyalah Stadium Negeri Batu Kawan, Pusat Kegiatan Sukan Air Tanjung Bungah, Kompleks Sukan Titi Mukim dan Pusat Bina Diri Pantai Robina.
Sebarang aduan, pertanyaan, cadangan dan penghargaan kepada kerajaan negeri boleh dibuat dengan melayari laman web http://epintas.penang.gov.my/ atau dengan mengakses terus melalui portal ini di sebelah kiri laman utama (bahagian ePINTAS)
Projek Titian Saksama Rakyat (PTSR) Pulau Pinang merupakan tabung pinjaman berbentuk mikro kredit dengan dana permulaan sebanyak RM3 juta. Ia diwujudkan untuk membantu usahawan kecil dan menggalakkan golongan rakyat keterbawahan untuk menceburi bidang perniagaan sebagai usaha membasmi kemiskinan. Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) bertindak sebagai pengurus projek dengan kerjasama Universiti Sains Malaysia (USM).
Golongan miskin tegar adalah mereka yang berpendapatan bulanan isi rumah kurang daripada Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) yang telah ditetapkan iaitu RM500.00 dan pendapatan perkapita RM100.00
Anak emas boleh didaftarkan melalui borang permohonan yang telah diedarkan kepada Pejabat ADUN Pakatan Rakyat, Pejabat Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan Pejabat Daerah. Dokumen-dokumen sokongan yang dinyatakan di dalam borang permohonan wajib disertakan. Tempoh tuntutan adalah tidak lebih 2 tahun daripada tarikh kelahiran bayi tersebut dikemukakan
Program Hari Tanpa Beg Plastik pada setiap Hari Isnin dilancarkan mulai 6 Julai 2009. Program ini telah dilanjutkan ke tiga hari seminggu iaitu setiap hari Isnin, Selasa dan Rabu mulai 1 Januari 2010. Pada tahun 2011, Pulau Pinang telah mencatatkan sejarah apabila menjadi negeri pertama di Malaysia melancarkan kempen “Setiap Hari Tanpa Beg Plastik Percuma†(No Free Plastic Bags Day).
Hari Tanpa Beg Plastik merupakan inisiatif Kerajaan Negeri Pulau Pinang menuju ke arah sebuah Negeri Hijau dengan mengurangkan penggunaan beg plastik yang sukar dilupuskan dan menyebabkan pencemaran alam sekitar. Kejayaan mengurangkan penggunaan beg plastik membolehkan Pulau Pinang mencapai wawasan menjadi negeri hijau pertama di Malaysia.
Ibu tunggal boleh didaftarkan melalui borang-borang yang telah diedarkan kepada Pejabat ADUN Pakatan Rakyat, Pejabat Ahli Parlimen Pakatan Rakyat dan Pejabat Daerah. Pejabat Daerah akan melakukan siasatan lanjut bagi mengenalpasti keadaan sebenar pemohon.
Atlet perlu menghadiri sessi latihan yang dijalankan oleh pihak Persatuan Sukan Negeri. Sila berhubung dengan Majlis Sukan Negeri Pulau Pinang untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Peruntukan Majlis Sukan Negeri Pulau Pinang hanya dikhaskan kepada program pembangunan sukan atlet berprestasi tinggi dan persatuan-persatuan sukan negeri yang bernaung/berdaftar di bawah Majlis Sukan Negeri Pulau Pinang.
1.Apakah laman web berkaitan bantuan pendaftaran pelajar ke IPT diperingkat Kerajaan Negeri?
http://ibita.penang.gov.my/
2.Bilakah tarikh permohonan atas talian bagi Sistem Bantuan Pendaftaran Pelajar ke IPT dibuka setiap tahun bagi peringkat Diploma atau Ijazah Sarjana Muda?
Tarikh permohonan atas talian bagi peringkat Diploma dan Ijazah Sarjana Muda dibuka pada setiap tahun pada bulan Jun (1 Jun – 30 Jun) dan September (1 Sep – 30 Sep)
3.Berapakah jumlah bantuan yang akan diterima oleh pemohon?
Universiti di Semenanjung = RM1,000.00 |
Universiti Sabah dan Sarawak = RM1,200.00 |
Politeknik Malaysia = RM300.00 |
4. Dimanakah perlu menghantar Borang Permohonan dan dokumen sokongan?
Pemohon atau ibu atau bapa atau penjaga atau wakil boleh menghantar borang ke Pejabat Daerah dan Tanah yang berhampiran untuk memproses borang permohonan.
5.Jika terdapat sebarang ketidakfahaman tentang bantuan pendaftaran ke IPT ini.
i.Pemohon boleh menghubungi Pejabat Daerah dan Tanah yang memproses borang permohonan mengikut daerah masing-masing di portal IBITA
ii.Boleh menghantar emel aduan/pertanyaan di portal IBITA kemukakan nombor kad pengenalan pemohon untuk membuat semakan atau kemaskini maklumat butiran mengenai permohonan tersebut
1.Apakah piagam pelanggan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang berkaitan dengan Bahagian Perancang Ekonomi Negeri?
BPEN akan memastikan peruntukan pembangunan dibelanjakan 85% daripada jumlah peruntukan yang diluluskan dan 95% projek fizikal dilaksanakan mengikut jadual.
2.Bagaimana BPEN dapat memastikan piagam pelanggan tersebut dicapai?
Bagi memastikan piagam pelanggan dicapai dengan sempurna, BPEN melaksanakan tindakan berikut:
i. Mesyuarat Pemantauan Pelaksanaan Projek-Projek Pembangunan Negeri
Mesyuarat pemantauan diadakan secara berkala untuk memantau prestasi perbelanjaan yang diluluskan bagi tahun semasa dan prestasi fizikal projek pembangunan yang sedang dilaksanakan.
ii. Lawatan Tapak Projek
Lawatan tapak diadakan secara berkala bertujuan untuk meneliti prestasi fizikal projek pembangunan dengan perhatian khusus diberikan kepada projek yang mengalami kelewatan. Lawatan tapak juga diadakan untuk memantau projek yang telah diluluskan amaun peruntukan yang tinggi pada tahun semasa.
iii. Pemantauan Prestasi Fizikal Melalui Sistem Pemantauan Projek Negeri (SPPN)
- Mengadakan sesi kemasukan data (projek brief dan jadual pelaksanaan projek) ke dalam SPPN oleh jabatan/agensi secara berkala;
- Mengadakan Klinik SPPN dengan jabatan/agensi secara berkala; dan
- Memantau pengemaskinian dan status pelaksanaan projek di dalam SPPN oleh jabatan/agensi.
4.Apakah Program i-Sejahtera?
Program i-Sejahtera merupakan sumbangan penghargaan dan keprihatan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang berbentuk kewangan secara setahun sekali kepada rakyat Pulau Pinang iaitu warga emas, orang kurang upaya (OKU), ibu tunggal, suri rumah dan bayi berumur 2 tahun ke bawah.
Maklumat lanjut boleh didapati melalui laman web https://isejahtera.penang.gov.my/
4. Apakah bantuan-bantuan yang disediakan di bawah Program i-Sejahtera?
Program i-Sejahtera merangkumi program bantuan kepada rakyat Negeri Pulau Pinang seperti berikut:
- Program Penghargaan Warga Emas
- Program Bantuan Ibu Tunggal
- Program Suri Emas
- Program Bantuan OKU
- Program Anak Emas
- Program Bantuan Teksi & Bas Sekolah
Syarat-syarat permohonan boleh didapati melalui laman web https://isejahtera.penang.gov.my/
5.Apakah perkhidmatan bas CAT Bridge Bukit Mertajam?
Kerajaan Negeri bersama Rapid Penang melancarkan perkhidmatan CAT Bridge Bukit Mertajam (CT14) percuma yang menghubungkan kawasan Bukit Mertajam dengan Kompleks Tun Abdul Razak (KOMTAR).
Perkhidmatan yang merangkumi laluan 26 kilometer (km) ini bermula dari Bukit Mertajam, melalui Bandar Perda dan Jambatan Pulau Pinang, menghala ke Terminal Bas KOMTAR.
6.Apakah inisiatif Mutiara Food Bank?
Mutiara Food Bank merupakan sebuah inisiatif untuk mengumpulkan lebihan makanan daripada pasar raya besar, dapur hotel/restoran dan kilang-kilang yang menghasilkan barang makanan dan kemudiannya diagihkan kepada penerima-penerima yang memerlukan.
Unit Mutiara Food Bank beroperasi di Kompleks Masyarakat Penyayang, Jalan Utama, 10450 George Town, Pulau Pinang. Maklumat lanjut boleh didapati melalui https://www.facebook.com/MutiarafoodBank
UNIT ORGANISASI
1. Apakah prosedur permohonan pertukaran anggota gunasama?
Semua pegawai / kakitangan perkhidmatan gunasama yang ingin mengemukakan permohonan bertukar keluar daripada Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang (PSUKPP) serta Jabatan/ Agensi hendaklah melakukannya dengan menggunakan HRMIS melalui Modul Perolehan Sumber Manusia. Permohonan tersebut akan disalurkan terus melalui HRMIS kepada JPA/MAMPU. Walau bagaimanapun, permohonan bertukar dalaman PSUK dan Jabatan/ Agensi masih dilaksanakan secara manual di Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, PSUKPP dan Jabatan/ Agensi.
2. Apakah syarat-syarat yang membolehkan seseorang pegawai memohon pertukaran?
Syarat permohonan pertukaran:
(a) bertujuan untuk pusingan kerja (tempoh tertakluk kepada jenis agensi);
(b) sesuai dengan rancangan pembangunan kerjaya; dan
(c) mempunyai/ mengemukakan alasan yang munasabah; dan
(d) mendapat pelepasan Ketua Jabatan
3. Bolehkah seseorang pegawai yang tidak berpuas hati dengan tarikh kenaikan pangkatnya membuat rayuan?
Boleh seperti di perenggan 19, dan 20(1) Peraturan-peraturan Lembaga Kenaikan Pangkat Perkhidmatan Awam 1986 di mana rayuan boleh dibuat dalam tempoh tiga puluh hari dari tarikh keputusan Lembaga Kenaikan Pangkat itu disampaikan kepada pegawai yang berkenaan.
UNIT PRESTASI
1.Adakah kenaikan pangkat sesuatu jawatan itu diasaskan hanya kepada markah prestasi (LNPT) semata-mata?
Tidak. Beberapa faktor lain juga diambilkira. Misalnya
(a) Kompetensi/ kemahiran/ kepakaran;
(b) Temuduga;
(c) Kesesuaian; dan
(d) kelayakan anggota dengan jawatan yang akan disandang berasaskan kepada perakuan Ketua Jabatan/ Perkhidmatan.
2.Apakah jenis harta yang tidak boleh dimiliki oleh pegawai awam?
Pegawai Awam tidak boleh memiliki lesen kenderaan perniagaan, lesen kenderaan perkhidmatan awam, lesen perniagaan hiburan atau memohon dan memiliki tanah Kerajaan untuk tujuan pembalakan dan perlombongan seperti di perenggan 26, Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 2002.
3. Dalam borang pengisytiharan harta, di ruangan pengesahan Ketua Jabatan, siapakah Ketua Jabatan yang dimaksudkan sama ada Setiausaha Kerajaan Negeri, Pengarah/ Setiausaha Bahagian atau Ketua sesuatu Cawangan/ Seksyen?
Ketua Jabatan yang dimaksudkan di dalam borang berkenaan ialah pegawai yang mengetuai sesebuah organisasi dan merupakan penyelia kepada pegawai/ kakitangan bawahannya. Bagi pegawai/ kakitangan yang bertugas di sesebuah Bahagian/ Cawangan, Ketua Jabatannya ialah Ketua Bahagian atau Cawangan berkenaan. Bagi pegawai kanan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri umpamanya Setiausaha Bahagian/ Ketua Unit maka Ketua Jabatannya adalah Setiausaha Kerajaan Negeri itu.
4.Bolehkah seorang pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional bergiat cergas dalam parti politik?
Tidak boleh seperti di perenggan 21, Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan & Tatatertib) (Pindaan) 2002, P.U. (A) 246.
5. Siapakah anggota yang layak untuk dipertimbangkan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang?
Anggota yang layak seperti di perenggan 5 dan 6, Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bilangan 2 Tahun 2002.
6.Apakah isu yang boleh dan tidak boleh dibangkitkan/ dibincangkan dalam Mesyuarat MBJ?
Menurut perenggan 9, Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 3 Tahun 2002, isu yang boleh dibincangkan adalah berkaitan dengan syarat perkhidmatan, perjalanan organisasi serta pentadbiran kecuali yang menyentuh dasar Kerajaan dan hal-hal perseorangan. Walau bagaimanapun, isu dasar boleh dijelaskan dengan tujuan kemudahan pelaksanaannya.
7 Apakah tindakan yang boleh diambil oleh Ketua Jabatan jika pegawai memperoleh sijil sakit palsu?
Berdasarkan Surat Edaran rujukan JPA.(S)TT 343 Jld.2(67) bertarikh 26.3.2010 – Tindakan Tatatertib Ke Atas Pegawai Awam Yang Mengemukakan Sijil Cuti Sakit Palsu Atau Meminda Sijil Cuti Sakit, jika didapati sijil cuti sakit yang dikemukakan adalah palsu atau dipinda, tindakan berikut hendaklah diambil:
i. melucutkan hak emolumen pegawai pada hari pegawai tidak hadir bertugas tanpa cuti;
ii. membuat laporan Polis sekiranya sijil cuti sakit berkenaan diperoleh daripada sindiket menjual sijil cuti sakit; dan
iii. mengambil tindakan tatatertib sehingga hukuman buang kerja ke atas pegawai kerana berkelakuan tidak jujur atau tidak amanah serta tidak bertanggungjawab iaitu melanggar tatakelakuan di bawah Peraturan 4(2)(f) dan (g), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pulau Pinang) 1993, [P.U.(A) 395/1993]/Pulau Pinang (1997) [Pg.P.U.13/1997].
PELAKSANAAN MYPERFORMANCE
8.Apakah tanggungjawab PYD yang bertukar ke jabatan lain?
PYD bertanggungjawab untuk melengkapkan SKU dan mengemas kini pencapaian beliau di jabatan asal dan PP dikehendaki untuk membuat penilaian perkhidmatan pegawai tersebut sebelum PYD bertukar keluar ke jabatan lain.
9.Adakah pegawai kontrak dan pegawai MySTEP perlu dinilai melalui instrumen penilaian prestasi MyPerformance?
Pegawai kontrak yang mengisi perjawatan perlu dinilai melalui instrument MyPerformance. Bagi pegawai MySTEP tidak perlu mengguna pakai instrumen penilaian prestasi MyPerformance
UNIT HRMIS
1.Siapakah yang bertanggungjawab memasukkan dan mengemaskini rekod peribadi di dalam Sistem Pengurusan Sumber Manusia Sektor Awam (Human Resource Management Information System - HRMIS)?
Perenggan 8 (a), Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 10 Tahun 2007 menyatakan bahawa semua Pemilik Kompetensi (Competency Owner - CO) atau penjawat awam adalah bertanggungjawab memasukkan sendiri maklumat peribadi masing-masing sebaik sahaja melaporkan diri bertugas. CO juga bertanggungjawab mengemas kini data jika berlaku sebarang perubahan pada rekod peribadi.
2. Saya telah kemaskini maklumat peribadi tetapi mengapa maklumat tersebut tidak terkini?
Kerana maklumat tersebut masih belum disahkan oleh Pengesah Maklumat peribadi. Jika disemak di menu penghantaran maklumat peribadi, TAB yang berwarna biru menunjukkan ada maklumat yang belum disahkan oleh pengesah. Sila rujuk pengesah untuk sahkan maklumat berkenaan.
3. Saya ingin masukkan maklumat Akademik tetapi semasa memilih Institusi, tiada dipaparkan dalam senarai pilihan Institusi. Apa yang perlu saya lakukan?
Pemilik Kompetensi (CO) boleh emelkan nama dan alamat institusi yang lengkap kepada pihak helpdesk JPA (hrmis_helpdesk@jpa.gov.my) untuk penyenaraian institusi tersebut di HRMIS.
4. Perlukah saya mengemaskini maklumat keluarga saya?
Ya, kerana eGL (surat jaminan elektronik) yang akan dijana di klinik/hospital kerajaan memerlukan maklumat keluarga (jika pesakit adalah keluarga pegawai).
5. Bolehkah anak/bapa angkat menggunakan eGL?
Boleh jika mendapat Pengesahan/kelulusan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat. Pegawai perlu memuatnaik salinan softcopy Sijil Pengangkatan yang dikeluarkan oleh pihak JPN semasa menambah maklumat keluarga dalam Modul Rekod Peribadi atau mengemukakan salinan hardcopy Sijil Pengangkatan sekiranya diperlukan oleh pegawai yang mengesahkan maklumat anak angkat tersebut.
1. Bagaimanakah Hendak Menyalurkan Sebarang Maklumat / Aduan Berkaitan Isu-Isu Integriti?
Sistem Aduan Integriti (eINTEGRITI) merupakan satu saluran aduan yang terbuka kepada kakitangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang serta orang awam untuk menyalurkan sebarang maklumat / aduan berkaitan isu-isu integriti termasuklah perlakuan jenayah rasuah atau pelanggaran tatakelakuan.
2. Apakah Jenis-Jenis Laporan Salah Laku Yang Boleh Diadukan?
i. Mengambil atau memberi rasuah
ii. Penyalahgunaan kuasa
iii. Penipuan sebenar atau yang disyaki
iv. Perlakuan pelanggaran undang-undang dan peraturan
v. Sebarang tindakan yang melibatkan percanggahan kepentingan.
vi. Pencurian, penyelewengan dan penyalahgunaan inventori atau aset.
vii. Kesalahan jenayah, memeras ugut
viii. Tingkah laku tidak beretika
ix. Pemalsuan dokumen
3. Adakah Pemberi Maklumat Akan Diberikan Perlindungan?
Kerajaan Negeri Pulau Pinang menggalakkan komunikasi terbuka dan budaya kerja yang jujur dengan mewujudkan prosedur-prosedur dalaman untuk menangani sebarang masalah. Polisi Perlindungan Pemberi Maklumat (Whistleblowing) Kerajaan Negeri Pulau Pinang adalah pelengkap kepada saluran aduan sedia ada di Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Ia adalah suatu kaedah alternatif untuk Anggota Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang / agensi di bawah Kerajaan Negeri Pulau Pinang memberi maklumat sekiranya saluran aduan sedia ada tidak boleh digunakan apabila aduan adalah berkenaan penyelia terdekatnya atau ketua bahagian.
Rujukan: Polisi Perlindungan Pemberi Maklumat (Whistleblowing) Kerajaan Negeri Pulau Pinang
4.Siapa Yang Boleh Membuat Pendedahan?
Pendedahan mengenai perkara-perkara berkaitan penyelewengan, salah laku amalan-amalan yang tidak sah dari segi peraturan dan undang-undang boleh dilakukan oleh Anggota Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang / agensi di bawah Kerajaan Negeri Pulau Pinang, orang awam (termasuk pemegang taruh Kerajaan Negeri Pulau Pinang) dan penjawat awam bukan Anggota Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang / agensi di bawah Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
5. Apa Yang Boleh Didedahkan?
Sesuatu pendedahan (“Pendedahan”) boleh dibuat sekiranya ia berkaitan dengan mana-mana salah laku yang berikut oleh seseorang berkenaan urusan rasmi Kerajaan Negeri Pulau Pinang / agensi di bawah Kerajaan Negeri Pulau Pinang:
- Rasuah atau penipuan;
- Kesalahan jenayah;
- Salah guna wang atau harta Kerajaan Negeri Pulau Pinang;
- Kesalahan tatatertib;
- Kesilapan pengurusan yang melampau dalam Kerajaan Negeri Pulau Pinang;
- Ketirisan kewangan yang serius dalam Kerajaan Negeri Pulau Pinang;
- Satu kelakuan yang menimbulkan bahaya yang besar dan spesifik kepada kehidupan, kesihatan atau keselamatan Anggota Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulau Pinang / agensi di bawah Kerajaan Negeri Pulau Pinang atau orang awam atau keadaan persekitaran;
- Kegagalan untuk mematuhi peruntukan-peruntukan di bawah mana- mana akta dan peraturan yang berkuatkuasa; dan
- Dengan sengaja mengarah atau menasihati seseorang untuk melakukan kesemua / mana-mana kesalahan di atas.
6. Bagaimana Pendedahan Boleh Dilaksanakan?
Satu pendedahan boleh dibuat secara:
(a) e-mel: integriti@penang.gov.my;
(b) telefon: 04-650 5741 / 5749
(c) bersemuka;
(d) sistem aduan integriti: https://eintegriti.penang.gov.my/
(e) surat:
Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang
Unit Integriti
Paras 30,
10503 KOMTAR
Pulau Pinang
1. Apakah fungsi BKSA?
Fungsi dan peranan utama BKSA adalah :
- Melaksanakan pemantauan secara bersepadu di kawasan melibatkan sumber air dan kawasan tadahan air berdasarkan Perintah Pembekalan Air (Kawasan Tadahan) 2004 Pindaan 2009;
- Merancang dan menyelaras pemantauan projek pembangunan sumber air mentah yang telah diluluskan di peringkat Negeri dan Persekutuan;
- Menyemak, menilai dan memberikan ulasan teknikal bagi tujuan permohonan cadangan pembangunan selaras dengan peruntukan di bawah Enakmen Pembekalan Air 1998; dan
- Menyelaras perancangan sumber air mentah baru termasuk perkongsian lembangan sungai di antara Negeri
2.Apakah perbezaan di antara BKSA dan Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP)?
BKSA merupakan bahagian di bawah Pejabat Setiausaha Kerajaa Negeri Pulau Pinang yang menguruskan sumber air negeri manakala PBAPP merupakan sebuah perbadanan yang ditubuhkan untuk menguruskan hal ehwal pembekalan air bersih kepada pengguna di Pulau Pinang
3. Apa itu kawasan tadahan ?
Kawasan tadahan adalah melalui suatu perintah yang disiarkan di dalam Warta , mengisytiharkan mana-mana kawasan sebagai suatu kawasan tadahan jika ternyata pada Pihak Berkuasa Negeri bahawa perintah itu adalah perlu bagi maksud memelihara atau melindungi sumber-sumber air di kawasan tadahan
4. Apakah aktiviti yang dibenarkan di dalam kawasan tadahan?
Pemohon perlu merujuk kepada Warta Perintah Pembekalan Air (kawasan tadahan) 2009 di bawah Jadual Ketiga, Enakmen Pembekalan Air 1998
1.Apakah bantuan yang akan diperolehi daripada Kerajaan Negeri Pulau Pinang sekiranya berlaku sesuatu bencana?
Kerajaan Negeri Pulau Pinang memberi bantuan dan bayaran saguhati kepada mangsa mana-mana kejadian bencana di Negeri Pulau Pinang bagi tujuan meringankan penderitaan mangsa. Kadar yang diluluskan adalah 10% daripada nilai kemusnahan/kerosakan. Bantuan minima adalah sebanyak RM200.00 dan maksima bantuan adalah sebanyak RM5,000.00 kepada mangsa yang terlibat. Selain itu, mangsa juga layak mendapat Bantuan Wang Ihsan (BWI) daripada pihak Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) melalui Kerajaan Negeri Pulau Pinang tertakluk kepada syarat yang ditetapkan.
2.Bagaimanakah cara untuk memohon bantuan Tabung TYT Negeri Pulau Pinang atau Bantuan Wang Ihsan?
Tabung TYT Negeri Pulau Pinang atau Bantuan Wang Ihsan boleh dimohon melalui Pejabat Daerah dan Tanah yang berdekatan. Berikut adalah senarai yang diperlukan bagi memohon bantuan kepada Pejabat Daerah dan Tanah:
i.Borang Bantuan Bencana TYT (daripada Pejabat Daerah & Tanah)
ii.Salinan Laporan Polis
iii.Salinan Kad Pengenalan Ketua Isi Rumah (KIR)
iv.Salinan Kad Pengenalan Ahli Isi Rumah (AIR)
v.Salinan Buku Akaun (Aktif)
vi.Gambar Kejadian Bencana
3.Sekiranya berlaku sesuatu bencana bagaimanakah mangsa boleh mengenal pasti Pusat Pemindahan Sementara (PPS) yang terdekat?
Maklumat Senarai Pusat Pemindahan Sementara (PPS) dipaparkan di laman portal https://alert.penang.gov.my/ (Penang Alert).
4.Bilakah Bilik Gerakan Negeri/Daerah beroperasi dan apakah nombor talian Bilik Gerakan/Daerah?
Bilik Gerakan Negeri/Daerah beroperasi bergantung kepada situasi semasa bencana yang berlaku dan nombor Bilik Gerakan Negeri dan Daerah adalah seperti berikut;
i.Bilik Gerakan Negeri (Paras 7@KOMTAR): 04-2621207@04-2621819<br< a=""> />ii.
Bilik Gerakan Daerah Timur Laut: 04-6505382
iii.Bilik Gerakan Daerah Barat Daya: 04-8664695
iv.Bilik Gerakan Daerah Seberang Perai Tengah: 04-5488999
v.Bilik Gerakan Daerah Seberang Perai Utara: 04-5776521
vi.Bilik Gerakan Daerah Seberang Perai Selatan: 04-5828036
5.Bagaimanakah cara untuk menghubungi Unit Pengurusan Bencana?
Unit Pengurusan Bencana boleh dihubungi di emel rasmi Unit Pengurusan Bencana iaitu </br<>upbsuk@penang.gov.my dan no. telefon 04-6505809.